Cizrna, cizrna, cizrna. Co to vlastně je taková cizrna, odkud se vzala a k čemu je dobrá? Cizrna je luštěnina, která jako druh cizrna beraní patří mezi nejdůležitější luštěniny, podobně jako hrách nebo třeba čočka a fazole. Tato rostlinná pochoutka je často označována také jako římský hrách. Jaké má výživové a zdravotní benefity?

Cizrna má velmi typický kulovitý tvar se zobáčkem a jakoby jemně oříškovou chuť. Její původ je možné hledat v zemích, jako je Turecko a celá střední Asie, odkud se později rozšířila v podstatě do celého světa. Aktuálně ji nejvíce produkují země blízkého východu, Mexiko a také některé oblasti Afriky.

Co cizrna obsahuje?

Tato luštěnina je důležitou výživovou látkou, které obsahuje především hodně vlákniny a bílkovin. Vzhledem k tomu, že je přirozeně bez lepku, hodí se i pro soby, které jsou na něj citliví. Cizrnu si ale oblíbily i osoby, které nejedí maso vůbec nebo omezeně, protože jako zdroj proteinů je opravdu významná. Cizrna ovšem obsahuje i řadu vitamínů a důležitých minerálů – vápník, železo atd.

Cizrna patří mezi potraviny, které se v těle tráví pomalu a zároveň mají nízký glykemický index, jsou tedy vhodné i pro různé typy redukčních diet.

Jak lze cizrnu použít

  • Saláty – uvařená nebo konzervovaná cizrna je velmi chutná a je možné ji přímo použít jako jednu z přísad do salátů. Můžete jej přidat do klasického salátu, míchaného zeleninového, luštěninového, hodí se i do rýže nebo těstovin.
  • Polévky – podobně jako jiné luštěniny, je možné využít cizrnu pro přípravu chutných a zdravých polévek.
  • Omáčky – i zde nemusíte klást meze své fantazii a třeba si cizrnu upravte stejně, jako byste dělali hrachovou kaši. Budete překvapeni snadnou přípravu i skvělou chutí!
  • K pečení, jako hlavní příloha i jako skvělé zahušťovadlo – cizrnu prostě můžete využít mnoha způsoby.
  • A třeba i do pomazánek.

 

 

RECEPT na rychlý cizrnový guláš:

Doba přípravy 35 minut.

Porce pro 3 – 4 osoby.

Vhodné i pro vegetariány. Při použití bezlepkové mouky na zahuštění také pro bezlepkovou dietu.

Suroviny:

  • 1 střední cibule
  • 250 g uvařené cizrny
  • 3 stroužky česneku
  • 2 střední brambory
  • sůl
  • pepř
  • majoránka
  • mletý kmín
  • 2 lžíce mleté sladké papriky
  • rostlinný olej

Postup přípravy:

  1. Oloupanou cibuli nakrájejte na nadrobno a osmahněte na oleji dozlatova.
  2. Přidejte oloupané a očištěné brambory nakrájené na kostičky.
  3. Restujte a zaprašte paprikou, přidejte kmín a podlijeme asi třičtvrtě litrem vody.
  4. Dejte vařit.
  5. Přidejte trochu soli a pepře.
  6. Až brambory změknou vsypte cizrnu a nechejte prohřát.
  7. Guláš zahustěte, přidejte majoránku, třený česnek.
  8. Nechejte ještě asi deset minut za stálého míchání vařit.

 

By LNR